I. INFORMATII GENERALE
I.1. Reguli de participare
A. Fiecare sportiv, pentru a fi admis ca participant în cadrul concursului „Cupa Sabaki”
trebuie sa îndeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa fie legitimat (înregistrat) la unul din cluburile sportive invitate sa participe;
b) sa aiba acordul instructorului în vederea participarii;
c) sa aiba acordul parintilor (sau apartinatorilor legali) în vederea participarii (valabil pentru
participantii sub 18 ani);
d) sa prezinte viza medicala sau o adeverinta eliberata de un medic de medicina sportiva care
sa ateste faptul ca participantul este apt pentru a practica sport de contact si pentru a lua parte la
competitii sportive (valabila sase luni de la data eliberarii);
e) sa prezinte o asigurare medicala în caz de accidente provenite din activitate sportiva;
f) sa achite taxa de participare;
g) sa aiba echipamentul de protectie necesar, compus din: casca, protectie dentara, platose,
manusi karate, cochilie, tibiere cu protectie pentru laba piciorului.
B. Consumul de alcool, steroizi, ori de substante ilegale este interzis. Descoperirea unui
astfel de consum va conduce la descalificarea celui în cauza si la neadmiterea sa în a mai participa
la editiile viitoare ale concursului „Sabaki Challenge”.
I.2. Tinuta si echipament de protectie
A. Toti participantii la campionat trebuie sa poarte karate-gi în stare buna: cu pantaloni
lungi pâna la glezne, mâneci mai lungi de cot si centura. De asemenea, luptatorul trebuie sa se
asigure ca are unghiile de la mâini si picioare bine taiate.
B. a) Fiecare competitor este obligat ca în cadrul concursului „Sabaki Challenge” sa poarte
protectie dentara, cochilie si protectie pentru sâni (recomandat pentru junioare mari si obligatoriu
senioare).
b) Folosirea oricarui tip de protectie pentru mâini si picioare, ca si bandajarea mâinilor
sau a picioarelor nu este permisa pentru categoria de seniori (decât cu recomandarea medicului
competitiei).
c) Pentru categoria de juniorii (- 18 ani) echipamentul obligatoriu de protectie este
compus din:
– casca
– protectie dentara
– platosa
– manusi karate
– cochilie
– tibiere cu protectie pentru laba piciorului
d) Nu este admisa purtarea ochelarilor sau a aparatelor dentare. De asemenea, este
interzisa purtarea oricaror obiecte metalice precum cercei, agrafe, medalioane, inele etc.
C. a) Tinuta oficiala a arbitrilor este compusa din: pantalon negru sau gri închis, camasa
albastra, cravata rosie oficiala.
b) Antrenorii si persoanele implicate în organizare vor purta pe toata perioada
concursului ecusoane de identificare.
I. 3. Suprafata de lupta
a) Suprafata de lupta este formata din saltele de karate tip puzzle pe care se va delimita un
cerc cu diametrul de 6 m.
b) La fiecare suprafata se vor afla patru arbitri secunzi si un arbitru de centru.
c) Este permis ca la marginea suprafetei sa se afle un singur antrenor pentru fiecare
competitor.
I.4. Cântarul oficial
a) Cântarirea oficiala a concurentilor va avea loc în cadrul sedintei preliminare organizata
în seara dinaintea zilei de concurs.
b) Luptatorul care depaseste limita maxima de greutate a categoriei sale va fi penalizat
dupa cum urmeaza: pentru fiecare jumatate de kilogram peste limita categoriei sale se va acorda
un punct pentru oponentul sau la începutul luptei. Aceasta penalizare se va aplica pe tot parcursul
participarii.
II. STRUCTURA CONCURSULUI
a) SENIORI si JUNIORI MARI: Meciurile preliminarii, cele din sferturile de finala,
semifinala si finala constau în doua runde a câte doua minute fiecare, pauza dintre runde fiind de
30 secunde.
b) COPII SI JUNIORI SUB 16 ANI: Meciurile preliminarii, cele din sferturile de finala,
semifinala si finala constau în doua reprize a câte un minut fiecare, iar pauza este de 30 secunde.
c) Daca scorul la sfârsitul meciului este egal, luptatorul cu mai putine penalizari va fi
declarat învingator. Daca ambii luptatori au acelasi numar de puncte si acelasi numar de
penalizari, rezultatul meciului va fi decis de catre arbitrii. În cazul în care deciziile arbitrilor sunt
egale si arbitrul de centru decide egal, pentru meciurile din sferturile de finala, semifinala si finala,
se va tine o prelungire de 1 minut care sa decida câstigatorul meciului. Daca si la sfârsitul reprizei
de prelungire scorul este egal, atunci arbitrii sunt obligati sa decida victoria.
În cazul meciurilor preliminarii NU se va recurge la reprize suplimentare de prelungiri, în
caz de egalitate meciul fiind decis de catre arbitrii.
III. REGULI DE LUPTA
III.1. Zone de lovire permise:
Tehnicile de lovire sunt permise la nivelul urmatoarelor zone:
a) Cap: fata, lateralul capului, spatele capului
b) Gât (exceptie zona traheala)
b) Trunchi: piept, abdomen, lateral, spate (exceptând coloana vertebrala)
c) Picioare: (exceptia zonei frontale, laterale si interioare a genunchiului)
III. 2. Tehnici permise:
Tehnicile de lupta considerate ca fiind legale (admise) în cadrul Cupei „Sabaki Challenge” sunt
urmatoarele:
a) toate loviturile de mâna cu exceptia celor la nivelul fetei, gâtului, asupra coloanei vertebrale si
la nivelul organelor genitale;
b) toate loviturile de picior cu exceptia celor la nivelul organelor genitale, pe partea frontala,
laterala si interioara a genunchiului, la nivelul zonei traheale a gatului, ori asupra coloanei
vertebrale;
c) tehnicile de secerare, de proiectare, ducere la sol, impingere, imbrancire si dezechilibrare;
d) priza asupra adversarului este permisa doar pentru trei secunde, timp în care trebuie sa se
execute tehnici de lovire sau proiectare.
e) priza pe gatului adversarului cu o singura mana.
NOTA: Priza pe gi-ul adversarului este permisa a fi executata din fata adversarului cu o singura
mâna, cu doua mâini situate de aceeasi parte a corpului sau din spatele adversarului inclusiv cu
doua mâini de-o parte si de alta a corpului.
III. 3. Zone de lovire nepermise.
Zonele asupra carora este interzis contactul sunt:
a) zona traheala;
b) coloana vertebrala;
c) zona organelor genitale;
d) zona frontala, laterala si mediala (interioara) a genunchiului.
III.4. Tehnici si conduite nepermise
a) loviturile de mâna, cot sau cap la nivelul gâtului sau capului;
b) loviturile de mâna sau picior la nivelul zonei traheale;
b) loviturile de mâna sau picior asupra coloanei vertebrale;
b) loviturile de mâna sau picior la nivelul organelor genitale;
c) lovitura catre partea frontala, laterala, interioara a genunchiului;
d) mentinerea prizei asupra adversarului peste trei secunde;
e) agatarea în cârlig a piciorului sau bratului adversarului ori tinerea piciorului adversarului cu
ambele mâini continuata cu o tehnica de dezechilibrare sau lovire;
f) priza din fata cu ambele mâini pozitionate de-o parte si de alta a corpului;
g) agatarea gâtului sau capului adversarului cu ambele mâini;
h) încercuirea gâtului adversarului cu bratul sau antebratul;
i) lovirea cu contact a adversarului cazut la sol sau aflat într-o postura în care nu poate lupta sau
este lipsit aparare (prin aceasta întelegându-se orice postura în care o mâna, un genunchi ori soldul
concurentului atinge solul sau în care capul coboara mai jos de nivelul centurii);
j) lupta la sol (atât din partea celui doborât, cât si a celuilalt competitor);
k) recurgerea la tehnici articulare (kansetsu) (fixari, imobilizari, luxarii);
l) evitarea luptei (fuga de adversar, iesirea repetata de pe suprafata de lupta, asezarea la sol pentru
a evita atacul, executarea de prize repetate pentru a evita un atac sau dupa executarea unei tehnici
fara a continua cu o alta tehnica în decurs de trei secunde);
m) simularea sau exagerarea unei lovituri;
n) dialogul în timpul luptei cu oponentul sau cu arbitrul;
o) nerespectarea indicatiilor arbitrului, adoptarea unui comportament sfidator sau care încalca
regulile de eticheta (valabil atât pentru competitori, cât si pentru ceilalti membrii ai delegatiei).
IV. PUNCTAJ
IV. 1. Un punct se va acorda acelui luptator care:
a) loveste puternic cu piciorul la nivelul capului adversarului provocând miscarea acestuia;
b) loveste adversarul cu o lovitura sau o serie de lovituri în urma carora acesta se resimte,
dar ramâne totusi în picioare;
c) executa cu succes o secerare, o tehnica de proiectare sau orice tehnica de impingere sau
dezechilibrare care are ca rezultat contactul advresarului cu solul, ramânând în picioare, dar care
nu continua imediat cu o lovitura controlata asupra adversarului;
NOTA: Secerarea trebuie sa fie o tehnica clara.
IV. 2. Trei puncte se vor acorda acelui luptator care:
a) executa o secerare sau o tehnica de proiectare, numai daca ramâne în picioare si
urmeaza imediat cu o lovitura controlata de pumn sau de picior;
NOTA: În cazul în care un luptator executa cu succes o secerare sau o tehnica de
proiectare si continua cu o lovitura de pumn sau de picior fara control dupa ce adversarul a cazut,
tehnica nu este punctata, dar nici nu se acorda penalizare. Daca lovitura a fost sau nu controlata
este o decizie care apartine arbitrilor.
b) executa o tehnica de lovire permisa (secerarea nu este considerata lovire) care duce la
caderea adversarului;
c) executa o tehnica sau o succesiune de tehnici care duce la incapacitatea adversarului de
a continua imediat lupta, resimtindu-se puternic, ramânând în picioare sau nu, si ca urmare este
numarat de arbitrul de centru, dar care reuseste sa reia lupta dupa cinci secunde;
d) executa orice tehnica legala de împingere, lovitura de picior, de mâna sau alta tehnica
admisa care determina contactul imediat al adversarului cu solul resimtindu-se puternic, astfel
încât o mâna, soldul sau spatele sa atinga podeaua.
IV. 3. Sase puncte se vor acorda acelui luptator care:
a. îsi doboara adversarul printr-o tehnica permisa, acesta din urma nemaiputându-se ridica
si continua lupta dupa cinci secunde. Decizia este de knockout, iar luptatorul este declarat
învingator.
b. executa o tehnica sau o succesiune de tehnici care duce la incapacitatea adversarului de
a continua imediat lupta, resimtindu-se puternic, ramânând în picioare sau nu, si ca urmare este
numarat de arbitrul de centru si care nu reuseste sa reia lupta dupa cinci secunde.
V. PENALIZARI SI AVERTISMENTE
V. 1. Avertismente
Un avertisment va fi dat unui concurent în urmatoarele situatii:
a) continuarea cu orice atac dupa comanda YAME sau STOP a arbitrului si orice
nesocotire a comenzilor date la suprafata de arbitrul central;
b) mentinerea prizei mai mult de 3 secunde (în aceasta situatie arbitrul va numara pana la 4
si apoi va striga YAME! Daca priza este mentinuta la sfârsitul numaratorii va acorda avertisment);
c) agatarea (în cârlig) a piciorului adversarului si mentinerea acesteia pentru a executa o
tehnica de lovire sau dezechilibrare, încercuirea gâtului adversarului (cu antebratul sau bratul) sau
priza cu ambele mâini de ambele parti ale corpului adversarului (executata din fata);
d) lovirea cu piciorul sau pumnul a adversarului cazut la sol;
e) folosirea tehnicilor articulare (kansetsu),
f) continuarea luptei la sol din partea celui doborât;
g) evitarea luptei (fuga de adversar, iesirea repetata de pe suprafata de lupta, asezarea la
sol pentru a evita atacul, executarea de prize repetate pentru a evita un atac sau dupa executarea
unei tehnici fara a continua cu o alta tehnica în decurs de trei secunde);
h) reactie excesiva sau iesiri violente ale unui luptator pentru a influenta decizia arbitrilor
ori a altor membrii ai delegatiei.
V. 2. Avertismente majore
Urmatoarele 6 avertismente sunt considerate majore si cântaresc dublu avertismentelor
anteriore. Ele vor fi acordate în urmatoarele situatii:
a) lovirea usoara a zonei organelor genitale;
b) lovirea usoara (stergerea) fetei sau gâtului adversarului cu mâna sau lovirea accidentala
cu capul a adversarului;
c) lovirea directa asupra partii frontale, laterale, interioare a genunchiului;
d) lovirea directa asupra coloanei vertebrale;
e) agatarea gâtului adversarului cu ambele mâini, priza cu ambele mâini de ambele parti
ale corpului adversarului sau priza cu o mâna si agatarea cu a doua mâna de partea cealalta a
corpului adversarului, daca în aceste situatii urmeaza o lovitura de genunchi sau picior care face
contact puternic cu capul, corpul sau picioarele adversarului;
f) lovirea full-contact (contact puternic) a adversarului cazut la sol sau aflat într-o postura
în care nu poate lupta sau este lipsit aparare (prin aceasta întelegându-se orice postura în care o
mâna, sau un genunchi al concurentului atinge solul sau în care capul coboara mai jos de nivelul
centurii);
NOTA: Avertismentele majore cântaresc mai greu decât celelalte avertismente si sunt
evidentiate diferit pe tabela. La prima aparitie sunt avertismente duble (majore), iar la a doua
abatere se acorda penalizare. A treia abatere majora constituie descalificarea luptatorului.
Avertismentele se cumuleaza piramidal. Pornind de la baza, daca un luptator acumuleaza
trei avertismente, acestea reprezinta prima penalizare. Urmatoarele doua avertismente vor
constitui a doua penalizare, dupa care înca un avertisment constituie a treia penalizare si duce la
descalificare luptatorului. O penalizare este echivalenta cu 3 avertismente. Astfel, daca un luptator
are 2 avertismente si ulterior primeste o penalizare, practic el acumuleaza doua penalizari. Daca
un luptator are deja acumulate 3 avertismente sau direct o penalizare si primeste ulterior o
penalizare, care este formata din 3 avertismente, aceasta din urma duce la descalificarea
luptatorului.
V. 3. Penalizari
O penalizare va fi data luptatorului care:
a) loveste (contact puternic) accidental cu mâna la nivelul gâtului sau fetei adversarului;
b) loveste (puternic) în mod accidental la nivelul organelor genitale;
NOTA: Daca un luptator loveste accidental cu mâna zona a gâtului sau fata adversarului
ori zona organelor genitale (cu mâna sau cu piciorul), va primi o penalizare. La o a doua lovire
accidentala cu mâna asupra fetei sau gâtului adversarului ori zona organelor genitale, luptatorul va
primi o dubla penalizare rezultând descalificarea sa din concurs. Un luptator este descalificat dupa
ce acumuleaza trei penalizari.
c) se plânge arbitrilor sau discuta deciziile acestora; A doua abatere de genul acesta va
atrage o dubla penalizare si va avea drept consecinta descalificarea din concurs.
De asemenea, penalizarile pot sa rezulte si dintr-o serie de mai multe avertismente: astfel,
prima penalizare rezulta dupa trei avertismente, a doua penalizare dupa doua avertismente, iar a
treia penalizare este data dupa un singur avertisment.
Avertismentele se reporteaza. De exemplu: daca un luptator are doua avertismente si
primeste o penalizare pentru o lovitura accidentala la nivelul fetei, cele doua avertismente se
reporteaza si, în consecinta, primeste doua penalizari deodata. Evident, avertismentele sau
penalizarile primite anterior cântaresc mai greu în aceasta situatie.
d) in cazul unei lovituri neintentionata (accidentala) de mana la nivelul fetei sau unei
lovituri de picior la nivelul organelor genitale ori alta tehnica interzisa, in urma careia rezulta o
accidentare a adversarului astfel incat medicul concursului considera ca acesta nu mai poate
continua meciul, arbitrii pot anula 3 puncte celui in culpa pe langa penalizarea acordata, vor
decide lupta si vor declara învingatorul. Daca învingatorul este luptatorul accidentat, iar acesta nu
mai poate lupta in continuarea, atunci urmatorul sau adversar avanseaza automat spre etapa
urmatoare.
Nota: Numai arbitrul de centru, luptatorul sau medicul concursului pot opri o lupta in cazul
in care un luptator este ranit.
V. 4. Descalificarea
Descalificarea unui luptator are loc în urmatoarele situatii:
a) orice luptator care loveste intentionat cu mâna, capul sau cu cotul spre zona gâtului sau a
capului, ori loveste intentionat cu piciorul sau cu mâna la nivelul organelor genitale, va fi imediat
descalificat;
b) când un luptator loveste accidental cu mâna fata adversarului, loveste accidental la nivelul
organelor genitale, loveste accidental zona frontala, laterala, interioara a genunchiului, ori zona
coloanei vertebrale, savârsind acelasi gen de greseala de doua ori pe parcursul unui meci, va fi
descalificat;
c) jignirea directa a membrilor comisiei de arbitrii;
d) când acumuleaza trei penalizari indiferent de provenienta acestora.
NOTA:
Diferenta dintre „lovire” si „stergere” este la discretia arbitrului de centru si/sau a
arbitrilor de colt.
Toate deciziile sunt la discretia arbitrului de centru sau a celor de colt.
VI. CÂSTIGAREA MECIULUI
La sfârsitul celor doua runde ale meciului va fi declarat învingator competitorul care a
acumulat cel mai mare numar de puncte. Daca numarul de puncte este egal, atunci competitorul
cu cele mai putine penalizari va fi declarat învingator.
VI. 1. Victoria prin decizie
În situatia în care exista egalitate si la numarul de puncte si la cel de penalizari, atunci se
va recurge la decizia arbitrilor. Daca si în acest caz avem egalitate, se va tine o repriza de
prelungire. În situatia în care, la sfârsitul reprizei de prelungire scorul este în continuare egal,
arbitrii vor fi obligati sa decida meciul (în acest caz decizia arbitrului de centru fiind cea mai
importanta).
NOTA: În cazul luptelor din preliminarii nu se va recurge la reprize de prelungiri.
Criterii de decizie:
1. superioritate tehnico-tactica
2. spirit de lupta
3. ofensivitate.
VI. 2. Victoria prin knockout
Daca un luptator care se resimte puternic in urma unei tehnici sau succesiuni de tehnici
permise nu poate continua lupta dupa 5 secunde, decizia este de knockout, iar celalalt luptator va
fi declarat învingator.
VI. 3. Victoria la puncte (înainte de limita de timp)
Un luptator trebuie sa acumuleze cel putin 6 puncte pentru a fi declarat învingator la
puncte. Punctele se cumuleaza de-a lungul meciului: de exemplu, daca un luptator obtine 3 puncte
în prima runda, iar în a doua runda obtine înca 3, va fi declarat învingator iar meciul se va opri.
VII. OBLIGATII SI ÎNDATORIRI
VII. 1. Îndatoririle arbitrului de centru
Arbitrul de centru are ca principala îndatorire protejarea celor doi combatanti împotriva
accidentarilor inutile. El poate întrerupe lupta ori de câte ori considera necesar pentru evitarea
ranirilor suplimentare, nefiind obligat sa ia decizii de fiecare data. Arbitrul de centru poate chema
medicul concursului, pentru consultare. Arbitrul de centru poate opri meciul din cauza ranirii unui
luptator care nu mai are capacitatea deplina de lupta sau risca o accidentare mai grava.
Deciziile arbitrului principal si arbitrilor secunzi sunt definitive.
DIRECTORUL CONCURSULUI are dreptul de a rasturna o decizie ori de a da o decizie
unei situatii care nu este acoperita de aceste reguli. Decizia Directorului este finala.
VII. 2. Medicul concursului
Medicul are îndatorirea de a consulta un luptator ori de câte ori este solicitat de catre
arbitrii si daca considera ca o accidentare grava s-a întâmplat poate opri lupta.
SEMNALELE ARBITRILOR
Se acorda un punct
Se acorda trei puncte
Se acorda sase puncte
Mienai
(Nu poate da o decizie)
penalizare
avertisment major
avertisment
Torimasen
Egalitate
Ajustari pentru categoriile de copii si juniori:
Pentru categoriile de vârsta -10 ani, -12 ani, -14 ani, -16 ani, durata celor doua reprizelor
va fi de 1 minut cu 30 de secunde pauza. În caz de egalitate la puncte si penalizari si de egalitate la
decizia arbitrilor se va recurge la o repriza de prelungire de 1 min.
Pentru urmatoarele categorii de vârsta sunt interzise tehnicile:
Categoriile -10 ani si -12 ani sunt considerate tehnici intezise: jodan mae geri, jodan hiza geri,
kakato otoshi geri.
Categoriile -14 ani si -16 ani sunt interzise tehnicile: jodan mae geri si jodan hiza geri.